Alles heeft zo en neemt zo de tijd. Een fijn gegeven. Er is dan een samenspel van samen brengen van je intentie en je attentie. Wat wil je , wat kun je en wat is er mogelijk in lijn gebracht met wat de natuur of God je voor middelen mee gegeven heeft.
Een ei stolt bij 60 graden, water kookt bij 100 graden. Goud smelt bij zekere temperatuur en eb en vloed zijn te meten. Er valt veel te meten. 1 ding meten geeft geen richting aanduiding. Bij meerdere kun je een patroon ontdekken die als gewoonte de vrijheid geeft om iets te doen. Ganzen die op de trek zijn laten de buitenste echt bewust vliegen, de anderen rusten en slapen temet; de hartslag is laag en ze ‘weten’ waarheen ze gaan door te volgen. Er is een mooi woordenspel te maken van Intuitie, intentie, gedrag en focus. Helder is dat je de betekenis aan je gedrag kunt geven door gehecht te blijven aan je diepste essentie.
Ergens zou ik een hernieuwd pleidooi willen houden voor de gewoonte dingen. Nick Cave zegt: You cannot play the piano and change the dipers at the same time.
Alles kent zelf de eigen tijd.
Een van de meest indrukwekkende voorbeelden in de natuur is de ontpopping van de rups tot vlinder, daar heb ooit aardige foto van gemaakt.
Gewoon om even mee te geven laat ik m eens zien. Een zo bijzonder proces.
Â
Een tijd voor alles, ja. Een tijd/een rijpingsproces. Een groeien naar. Een proces van evolutie. Heel mooi een beeldenrijk in kaart gebracht.
Thanks for the journey.
Chinello
We gaan met ons allen, cultureel, historisch, door zulke rijpings-wachttijden heen. De kristalliseringsmomenten leveren instrumenten op waar we ons hele leven, waar onze mensen zo lang ze bestaan, waar de hele wereld wat aan zou moeten hebben. Bijvoorbeeld de axiale tijd (Jaspers) van 800 tot 200 vC toen verschillende stichters van religies leefden* die de uitvinding van het schrift te gelde maakten en zichzelf voor eeuwig betekenisvol. Of de diverse uitvindingen in de wetenschap, die de opkomst van de mens markeerden**. Maar zoals we op die kurken kunnen blijven drijven, gaan we er ook op ten onder en moeten we altijd weer streven naar hoger, dieper geïntegreerd, tot en met ethiek en moraal***. En daar zijn we nog niet uit, al hebben we inderdaad die vrijheid om ons te verheugen in al het nieuwe ons leven lang of zoals de Katholieken zeggen “de genade”. Wij moeten ons ook bezig houden met het evenwicht dat nog GEEN evenwicht is maar alleen zo lijkt te zijn voor de meest gelijken onder ons (4), die zo (ver)kwistig zijn naar hun favorieten, neven en nichten, “cronies”, in de achterkamertjes op zondagnamiddag, onder “ons soort mensen”, namelijk “ouwe jongens krentebrood” en alle Anderen zonder Buber te kennen, opzadelen met hun politieke correctheid (journalistieke, wetenschappelijke, rechterlijke INcorrectheid is dat), multicul in plaats van beleefde inter-culturaliteit en noem maar op. Ook dat kan een queeste zijn, maar verwacht dan geen succes.
* http://scotterb.wordpress.com/2008/05/23/faith-philosophy-and-the-modern-age/
** http://video.google.com/videosearch?q=bronowski%20ascent%20of%20man&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&oe=utf8&rlz=1I7WDIA_en&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wv#emb=0&hl=nl&q=%22jacob+bronowski%22+%22ascent+of+man%22&view=3
*** http://www.pmm.nl/_private/dooyeweerd.jpg
(4) http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_Farm